افسنتین

گیاهی است که قد آن به هشتاد سانتیمتر و گاهی به یک متر می‌رسد رنگ برگ‌های آن مایل به سفیدی است و برگ‌های نورسته آن در مقابل نور آفتاب برق می‌زند. در اراضی شنزار که دارای هوای گرم است می‌روید، موقع گل دادن آن از ماه تیرتا مهر است، گل های آن به شکل خوشه و دارای رنگ های قرمز و سبز می‌باشد.

خواص درمانی

 گل و برگ های گیاه افسنتین به مصارف دارویی می‌رسد دارای خواص تقویت کننده، هضم کننده و اشتها آور، مقوی قلب، تب بر، مدر، قاعده آور، ضد عفونی کننده و ضد کرم و دفع صفرا است همچنین کسانی که به نارسایی کبد مبتلا هستند می‌توانند دو تا چهار گرم گرد گل یا برگ افسنتین را مصرف کنند. بیماران مبتلا به ناراحتی‌های هضمی و خونریزی های داخلی و زنان باردار نباید آن را مصرف کنند. افسنتین در اول و دوم گرم و در آخر خشک می‌باشد، به عربی به آن کشوت می‌گویند. در اطراف رشت به واش و کندواش موسوم است.

محل رویش

 در منطقه وسیعی از شمال ایران در اماکن مرطوب و سایه دار می روید در کوه های گیلان به حد وفور یافت می‌شود.

خواص افتیمون و گیاهان دارویی موثر در دفع صفرا

اكليل الجبل (رزماری)

گیاهی است پایا بسیار معطر و دارای ساقه های چوبی به ارتفاع 50 سانتیمتر الی یک متر به علاوه چون دارای برگ های سبز دایمی است زیبایی خاص و بوی معطر دارد، از این جهت در غالب نواحی پرورش می‌یابد دارای برگ های متقابل با کناره برگشته باریک و دراز نوک تیز و نسبتا خشن دارد. سطح فوقانی پهنک برگ آن نیز به علت فاقد بودن تار به رنگ سبز ولی سطح تحتانی آن بر اثر پوشیده بودن از کرک به رنگ تقریبا سفید است گل های آن در ماه های اردیبهشت و خرداد در کناره برگ ها ظاهر می‌شود. رنگ آبی روشن (به ندرت سفید) در دو قسمت داخلی آن لکه کوچک بنفش رنگ دیده می‌شود، درون جام گل منحصرا دو پرچم جای دارد. میوه اش چهار فندقه‌ای و به رنگ قهوه‌ای. برگ و سر شاخه گل دار گیاه دارای مصارف داروی است.

خواص دارویی

مدر، ضد تشنج، صفرا بر، مقوی معده، نیرو دهنده، بسیار قوی و مصرف آن به موجب سهولت ترشح و دفع صفرا می‌شود، در ورم مزمن کیسه صفرا استسقا ناشی از بزرگ شدن حجم کبد تشمع کبدی به علت مسمومیت های غذایی مخصوصا مصرف نوشابه های الکلی به علاوه در رفع زردی، تورم کبد و انسداد مجاری آن مؤثر می باشد.

محل رویش

در کوه های گیلان یافت می‌شود.

خواص افتیمون و گیاهان دارویی موثر در دفع صفرا

اکلیل الملک یا ناخنک

اکلیل الملک گیاهی است که در طول جاده‌ها و گودال ها و رودخانه‌ها و چمن‌ها می‌روید و قد آن گاهی به یک متر می‌رسد در فرانسه آن را چون یونجه برای خوراک چارپایان مخصوصا اسب ها می‌کارند، گل های آن زرد رنگ و در انتهای ساقه جمع می‌شود. در طب گل ها را به علت دارا بودن خواص طبی استعمال می‌کنند. گل های اکلیل الملک دارای خواص ضد تشنج، مرحم سینه، قبض کننده و ضد عفونی است و همچنین در اسهال خونی و ورم روده نیز مصرف می‌شود، چون دارای خواب آور و مسکن است. در تحریکات عصبی و انواع نورالژی و همچنین سرفه های عصبی و گاز روده‌ها استفاده می‌شود. برای معالجه نزله برونش ها و ورم عقب حلق باید دم کرده گل اکلیل الملک را به مقدار بیست تا سی گرم در یک لیتر آب مصرف کرد این دم کرده بعد از هر غذا موجب هضم غذا می‌شود. 40 تا 50 گرم گل اکلیل الملک در یک لیتر آب وقتی دم شود دارویی خواب آور مؤثری برای کسانی است که در مصرف داروهای خواب آور شیمیایی و مضرر زیاده روی نکرده‌اند.

خواص درمانی

مرکب القوی است، محلل و دفع کننده اخلاط بیماری زا است و قابض و خشک کننده است و زود حل شونده نیز می‌باشد، مقوی اعضاء و نرم کننده ورم ها است و برای صداع و درد شقیقه خیلی خوب است برای معده دردهای رحمی و لگنی شربا«و ضمادا» مؤثر است پخته او به صورت ضماد حل کننده ورم‌ها است، پخته آن با شربت برای کورک ها یا جوش های پوستی و با افسنتین برای ورم معده موثر است. جوشانده آن برای آسم، تنگی نفس و نیز برای رها کردن سنگ های ادراری و برای تسکین دردهای روده‌ای و همچنین دفع صفرا و صفرا بر مؤثر است مقدار مصرف روزانه آن تا 2 مثقال است ماده مؤثر اکلیل الملک کومارین است که ضد ورم و مسکن قوی است.

محل رویش

 نواحی شمالی ایران، اطراف تهران و فراوان در کوه های گیلان یافت می‌شود.

افتیمون

گیاهی است علفی، یک ساله پیچنده که حالت طفیلی بر روی عده‌ای از گیاهان علفی به سر می‌برد، گیاهان اصلی دارای ساقه و انشعابات درهمی به رنگ مایل به قرمز و گل های بزرگ سفید، صورتی است همه آن‌ها ساقه‌های ظریف باریک، قابل انعطاف، صاف، منشعب دارند.
گل های آن در فرم‌های مختلف گیاه به تفاوت به رنگ های سفید مایل به صورتی است.  پارس ایمن دارو انواع داروهای گیاهی دام و طیور و مکمل های غذایی دام ها و آبزیان  و… را جهت درمان و رفع مشکلات دام و طیور شما را تولید می‌کند.
زمان گل دادن آن‌ها در اواخر بهار و پاییز است. گل‌های آن مرکب است از قطعات پنج تایی و مجتمع به صورت فشرده با ظاهر کروی در طول ساقه و در کنار فلس‌هاست. افتیمون را دواء الجنون می‌نامند.

خواص دارویی

محلل است و زود حل شونده است و برای بیماری های روانی از نوع جنون داده می‌شود. در مالیخولیا دارویی است آرام بخش و بیشتر در طیپ سوداوی مزاج ها خیلی مؤثر است اگر روزانه دو مثقال از آن را با یک لیوان شیر تازه و پانزده مثقال سکنجبین مصرف نمایند به مدت ده روز برای مبتلایان به توحش و خفقان، گرفتگی حواس، مالیخولیا وتشنج عصبی خوب است در مبتلایان به لرزش عصبی در اثر مصرف مسکرات اگر روزانه به صورت دم کرده به مدت 40 روز داده شود در بهبودی مؤثر است و اگر برای چنین بیمارانی روزانه یک مثقال جوشانده با مویزبی دانه داده شود مؤثر است، افتیمون را نبایستی خیلی جوشاند باید ملایم دم شود برای بیماران فوق اگر از این فرمول استفاده شود اثر درمانی آن بیشتر است (گل بنفشه) یک مثقال، شیرین بیان یک مثقال، (عصاره) بارنجبویه دو مثقال، گل گاوزبان یک مثقال، افتیمون (یک مثقال) افتیمون را سابقا برای رفع روماتیسم، يبوست، تب و آنژین ها استفاده می‌کردند.

محل رویش

 اطراف تهران، کرج، دیلمان و نواحی مختلف البرز خصوصا در کوه های گیلان و باغ های آن به عمل می‌آمده است.

برای مطالعه مقالات بیشتر درباره گیاهان دارویی کلیک کنید.

خواص افتیمون و گیاهان دارویی موثر در دفع صفرا