شترمرغ در صنعت دام و طیور

شترمرغ از پرندگان بی‌پرواز دسته سینه‌پهنان (Ratites) راسته شترمرغیان (Struthioniforme) است. این پرنده از خانواده شترمرغان (Struthionidae)، جنس شترمرغ (Struthio) و بومی آفریقا است.
شترمرغ گردن و پاهای درازی دارد و می‌تواند با سرعتی در حدود ۶۵ کیلومتر در ساعت بدود. شترمرغ بزرگ‌ترین پرنده موجود است . طول قد آن به ۲/۷ متر و وزن آن به ۱۴۰ کیلوگرم میرسد. تخم این پرنده تا ۲۰ سانتیمتر قد و وزن ۱/۵ کیلوگرم میرسد که ظرف حدود نیم ساعت پخته میشود. این پرنده خوراکش دانه‌ها و گیاهان و حشرات کوچک است. شترمرغ برای دفاع از خود در مقابل شکارچیان و حیوانات وحشی از پاهای پر قدرت خود بهره می گیرد و قادر است با لگد خود انسان و حتی شیر را از پا در آورد. جوجه این پرنده ظرف ۴۰ روز سر از تخم بیرون می آورد و ظرف سه تا چهار سال یک پرنده بالغ می‌شود. شترمرغ نر پرهای سیاهی دارد و انتهای پرها و بال‌های آ سفید است ولی پرهای شترمرغ ماده قهوه‌ای رنگ است . سر و گردن شترمرغ بدون پر و طاس است. این پرنده اغلب بصورت گروهی در بین گورخرها و یا حیوانات دیگرچون گاومیش به سر می برد.
اگر آنها قادر به پرواز نیستند ، چرا آنها بال دارند؟ یک دلیل واقعی وجود دارد که در صنعت دام و طیور ، شترمرغ بال های خود را بیرون نگه می دارد تا به آنها کمک کند تا هنگام دویدن تعادل داشته باشند ، به خصوص اگر ناگهان تغییر جهت دهند . در صنعت دام و طیور و همچنین در طبیعت استفاده اصلی آنها اگرچه همراه با پرهای دم ، برای نمایش و خواستگاری است. برای نشان دادن تسلط ، شترمرغ سر خود را بالا نگه داشته و بالها و پرهای دم خود را بلند می کند. برای نشان دادن تسلیم ، سر ، بالها و دم پایین می افتد.

شترمرغ
شترمرغ

با نکاهی در صنعت دام و طیور برخلاف بیشتر پرهای پرندگان ، پرهای شترمرغ شل ، نرم و صاف هستند. آنها به روشی که پرهای پرندگان دیگر انجام می دهند متصل نمی شوند و به شترمرغ ها ظاهری “پشمالو” می دهند. در صنعت دام و طیور این پرندگان دارای پرهای پر پشت همچنین می توانند در زیر باران خیس شوند ، زیرا شترمرغ ها غده خاصی ندارند ، بسیاری از پرندگان باید هنگام پر کردن ، پرهای خود را ضد آب کنند. شترمرغ های نر بالغ دارای پرهای سیاه و سفید چشمگیری هستند. پرندگان نابالغ و ماده های بالغ پرهای قهوه ای مایل به خاکستری دارند.
شترمرغ ها به صورت گروهی زندگی می کنند که به دفاع برای کمک به زندگی بدون خطر در برابر جانداران گوشتخوار کمک به بقای بیشتر آنها می کند. در صنعت دام و طیور شتر مرغها از گونه پرندگانی هستند که با گردن های بلند و بینایی تیزبین خود می توانند مسافت زیادی را ببینند ، بنابراین در یک گروه حداقل یکی از آنها احتمالاً نزدیک شدن خطر را مشاهده می کند. شترمرغ ها گاهی اوقات در یک گله بزرگ 100 نفره یا بیشتر جمع می شوند ، اما عمدتا در صنعت دام و طیور بیشتر گله ها کوچکتر هستند ، معمولاً حدود 10 پرنده یا فقط یک جفت نر و ماده با هم یک خانواده را تشکیل می دهند . همچنین در صنعت دام و طیور این گروه ها دارای نظم نوک زدن هستند ، یک مرد غالب که یک قلمرو را ایجاد می کند و از آن دفاع می کند ، یک زن غالب به نام “مرغ اصلی” و چندین ماده دیگر. نرهای تنها نیز ممکن است در فصل تولید مثل بیایند و بروند.
برخلاف افسانه مشهور ، شترمرغ ها سر خود را در شن فرو نمی کنند! وقتی شترمرغ احساس خطر می کند و نمی تواند فرار کند ، روی زمین می افتد و بی حرکت می ماند ، در حالی که سر و گردنش روی زمین قرار دارد و جلوی آن قرار دارد این حالت یکی از خصوصیات شتر مرغ در صنعت دام و طیور می باشد . از آنجا که سر و گردن کم رنگ است ، با رنگ خاک ترکیب می شود. از دور ، به نظر می رسد که شترمرغ سر خود را در شن فرو کرده است ، زیرا فقط بدن قابل مشاهده است. برخی از تخم های شترمرغ در مقابله با چالش خطر در برابر کفتارها ، شغال ها و حتی کرکس های مصری از بین می روند که با انداختن سنگ روی آنها تخمهای باز را می شکنند که این مورد به صنعت دام و طیور خسارتهای زیادی را وارد می نماید. اما هنگامی که شترمرغ بالغ مورد تهدید قرار می گیرد ، با یک پا پنجه ای حمله می کند که یک ضربه را به اندازه کافی قدرتمند برای کشتن شیر وارد می کند.

تولید مثل

به هنگام جفت‌گيري غرشهاي رسائي بر مي‌آورد و در ساير موارد صدايش هيس‌هیس است.
شترمرغ در هر مرحله ۷ تا ۱۵ تخم مي‌گذارد. پرندگاني نظير ايميو ، کسوري و ري‌ها با اندک اختلافي در رنگ و پرها و محل زندگي از تيره شترمرغ‌ها هستند.

اهمیت دامی

این دام در صنعت دام و طیور به دلیل قدرت متابولیسمی بالا و تبدیل غذا به انرژی ، رشد سریع ، عمر مفید و طولانی و تولید مثل بالا از دیگر دام ها متمایز می باشد.
این دام در صنعت دام و طیور به دلیل سازگاری با محیط زیست و آب و هوای متفاوت (از ۳۰ درجه سانتیگراد زیر صفر تا پنجاه بالای صفر) از نظر نگهداری، کم هزینه ترین جایگاه را به خود اختصاص داده است. با حصارکشی روی زمین های خاکی و ایجاد سایه‌بان، می توان از شترمرغ نگهداری کرد و حتی غذای این پرنده، یونجه، علف و گیاهان دانه‌دار می باشد.
این پرنده در حوزه صنعت دام و طیور برخلاف سایر دام ها می تواند در دشت‌ها و فلات‌ها نیز زندگی کند و به دلیل داشتن سیستم گوارشی مناسب ، آن هم به گونه ای که غذا به مدت ۴۲ ساعت در معده این پرنده گردش می‌کند، تمام مواد مغذی در بدنش جذب می‌شود.
یکی از ویژگیهای شترمرغ در رشد صنعت دام و طیور با رشد سریعی که دارد، پس از یک ماهگی ، روزی یک سانتیمتر رشد کرده و در سن ده ماهگی قابل کشتار می باشد و این نشان دهنده رسیدن این پرنده به رشد اصلی است.

شترمرغ-آمریکایی

محصولات شترمرغ

در صنعت دام و طیور گوشت قرمز که کم چرب و کم کلسترول با طبیعتی گرم و دارای آهن است که گوشت این پرنده را از سایر گوشت های قرمز متمایز می سازد.
پوست نرم ، لطیف و با مقاومت بالا که با داشتن فولیکول‌های پر روی پوست ، امتیاز دیگری در کل صنعت دام و طیور این پرنده نسبت به سایر دام‌ها است. به طوری که پوست شترمرغ در بازارهای جهانی تا ۴۰۰ دلار قیمت دارد.
پر این پرنده در صنعت دام و طیور دوران باستان نماد پادشاهان و سرداران بود و در ایران نیز به عنوان نماد اهل بیت استفاده می شود.
مغز این پرنده در درمان بیماری آلزایمر موثر است و از بافت زانوی شترمرغ در صنعت دام و طیور جهت دستگاه های الکترونیکی، مخابراتی استفاده می‌شود. حتی می توان قرنیه چشم این پرنده را به قرنیه چشم انسان پیوند زد.
صنعت دام و طیور در فرهنگ بومی آفریقا ، شترمرغ ها در مناطق ساوانا و کویر یافت می شوند ، در صورتی که در میان زرافه ها ، گورخرها ، حیوانات وحشی و غزال ها می چرند. شترمرغها همه چیزخوار هستند و این حالت می تواند در صنعت دام و طیور یک حسن بنظر میرسد ، در آن موقع از سال هرچه در زیستگاهشان باشد را می خورند. آنها بیشتر گیاهان ، به ویژه ریشه ، برگ و دانه ها را می خورند ، اما همچنین حشرات ، مارها ، مارمولک ها یا جوندگانی را که امکان دسترسی به آنها وجود دارد می خورند که این مورد باز به بقای آنها و کمک به صنعت دام و طیور کمک شایانی می کند . هنگامی که شترمرغ تغذیه می کند ، مواد غذایی در قسمت بالای گلو جمع می شود تا زمانی که یک توده به اندازه کافی بزرگ وجود داشته باشد که بتواند به پایین گلو سر بخورد.
شترمرغ ها چیزهایی می خورند که دیگر حیوانات نمی توانند هضم کنند که این باز برای صنعت دام و طیور می تواند به تولید محصولات گوشتی بیشتر کمک شایان ذکری می نماید . آنها روده های سختی دارند که طول آنها 46 فوت (14 متر) است – اگر آنها را به صورت دراز کنید – به منظور جذب هرچه بیشتر مواد مغذی در صنعت دام و طیور می تواند به تولید محصولات در مناطق پرجمعیت جهان کمک نماید . این پرندگان بزرگ همچنین شن و ماسه ، سنگریزه و سنگهای کوچک را می بلعند که به خرد کردن غذا در سنگدان کمک می کند. شترمرغ ها نیازی به نوشیدن آب ندارند که این مزیت بزرگی برای صنعت دام و طیور محسوب می شود ، زیرا آنچه را که لازم دارند از گیاهانی که می خورند تأمین می کنند ، اگرچه اگر به سوراخ آب بروند ، می نوشند. آنها همچنین روش خاصی برای افزایش دمای بدن خود در روزهای گرم دارند تا از دست دادن آب را کاهش دهند.