درمان بیمارهای اسب و دفع حشرات موذی

اسب در طول تاریخ اهلی و به خدمت انسان گرفته شده است. اسب نیز مانند انسان به مراقبت های بهداشتی نیاز دارد.

بیماری های مختلفی از جمله بیماری های ژنتیکی، متابولیکی، انواع عفونت ویروسی، انگلی، باکتریایی، قارجی سلامت اسب را تهدید می کنند.

شناخت و اقدام جهت پیشگیری، کنترل و درمان این بیماری ها برای پرورش دهندگان اسب بسیار ضروری است.

پرورش اسب

حشرات موذی و اسب ها

پرورش دهندگان و صاحبان اسب ها برای محافظت از این حیوانات دوست داشتنی در برابر حشرات موذی و بیماری های ناشی از آنها در سراسر جهان با چالش هایی روبرو هستند.

حشرات بسیار آزاردهنده و از جمله دلایل بیماری در اسب ها هستند که در برخی موارد، بیماری ناشی از حشرات حتی باعث مرگ و میر آنان می شود.

در این مطلب تاثیر حشرات بر سلامت اسب ها و بیماری های آنها و راه های درمان را بررسی می کنیم.

حشرات رایجی وجود دارد که باشناخت و انجام اقدامات پیشگیرانه می توان از ایمنی و سلامتی اسب خود اطمینان پیدا کرد.

مگس ها و سلامت اسب

مگس ها از آزاردهنده ترین حشرات حتی برای اسب ها هستند. آنها نه تنها پوست اسب را تحریک می کنند، بلکه می توانند باعث انتقال بیماری ها و اختلال در تغذیه و سلامت اسب شوند.

گونه های رایج مگس ها شامل مگس  اصطبل، مگس اسبی و مگس صورت و مگس ریز است.

مگس اسب سلامت اسب

با انجام اقداماتی مانند: استفاده از مواد دافع مگس مثل هربال رپلنت، نصب تله مگس، گذاشتن ماسک مگس، و استفاده و مدیریت خوب کود میتوان جمعیت مگس ها را در اطراف استبل و اسب به طور چشم گیری کاهش داد.

مگس اصطبل و مشکلات اسب ها

مگس اصطبل از نظر اندازه و رنگ شبیه مگس خانگی است. اما قسمت های دهانی سرنیزه مانند مگس اصطبل آن را از مگس خانگی متمایز می کند.

این نوع مگس گزنده می تواند مایل ها دورتر از مکان تولید مثل پرواز کند.
مگس اصطبل باعث تحریک و ضعف و در موارد شدید باعث از دست دادن خون زیادی در حیوانات می شود.

زخم های گزش آنها علاوه بر آزاردهنده و دردناک بودن می توانند محل عفونت ثانویه و تشکیل بافت عفونی شود. این مگس ها ناقلان سیاه زخم، کم خونی عفونی اسب (تب باتلاق)، آناپلاسموز و کرم معده هابرونما هستند.

مگس‌های اصطبل در یونجه خیس، غلات یا خوراک، انبوهی از علف‌های هرز یا قلمه‌های تخمیری مرطوب و در کودهای مخلوط با یونجه تولیدمثل می‌کنند.

هر مگس اصطبل ماده ممکن است در مجموع 500 تا 600 تخم بگذارد. لاروها در عرض 2 تا 5 روز از تخم خارج می شوند و در 14 تا 26 روز بالغ می شوند. متوسط چرخه زندگی این نوع مگس بسته به شرایط آب و هوایی از 22 تا 58 روز متغیر است.

مگس های بالغ می توانند بیش از 90 مایل از محل تولید مثل خود پرواز کنند. از آنجایی که لاروها به محیط پرورش مرطوب نیاز دارند، یافتن منبع تولید مثل و پراکنده و خشک نمودن آن یکی از راه های پیشگیری ازدیاد جمعیت این نوع مگس است.

مگس اصطبل اسب
مگس سیاه تهدیدکننده سلامت اسب

مگس های سیاه مگس های کوچک، تیره و تنومند با ظاهری قوزدار هستند.

مگس سیاه یک ناقل بیماری بالقوه است. در اطراف چشم‌ها، گوش‌ها و سوراخ‌های بینی حیوانات می نشیند و اغلب با گازی تحریک‌کننده پوست را سوراخ می‌کند.

حشرات بالغ می توانند تا7 تا 10 مایل از محل تولید مثل خود پرواز کنند.

تعداد زیاد گزش این مکس ممکن است باعث ضعف ناشی از از دست دادن خون، شوک آنافیلاکتیک یا مرگ شود.

همچنین در مواردی خفگی ناشی از استنشاق این مگس ممکن است برای اسب اتفاق بیفتد.

مگس سیاه اسب
مگس ریز و حساسیت اسب

نوعی از مگس های ریز می تواند بیماری و حساسیت قابل توجهی در اسب ها، به خصوص در تابستان ایجاد کند.

این نوع مگس ها تخم‌های خود را روی موهای اسب می‌گذارند که اسب در حین نظافت آن را می‌خورد.

ماده این نوع مگس از 150 تا 1000 تخم زرد می گذارند. تخم ها محکم به موهای پاهای جلویی، شکم، پهلوها، شانه ها و سایر قسمت های بدن اسب می چسبند.

مگس ریز از عوامل التهاب و زخم دهان اسب

تخم گذاری عمدتاً در زانوهای داخلی حیوان اتفاق می افتد که اسب می تواند به راحتی با زبان خود به تخم ها برسد. لاروها تنها در صورتی از تخم خارج می شوند که اسب ناحیه ای را که در آن چسبانده شده است لیس بزند یا گاز بگیرد.

پارچه‌های نظافتی گرم و مرطوب نیز ممکن است باعث بیرون آمدن تخم‌ها و ایجاد خطر آلودگی برای فردی که حیوان را نظافت می‌کند، شود.

لاروها به محض ورود به دهان اسب، به داخل مخاط دهان و زبان نفوذ کرده و به مدت 3 تا 4 هفته در آنجا باقی می مانند. آسیب به غشای دهان اغلب در این مرحله دیده می شود. از دهان، لاروها به معده و روده منتقل می شوند. آنها تا تابستان بعد در این مناطق می مانند.

مگس های ریز اسب
مگس ریز یکی از عوامل بیماری گوارشی اسب

پس از بلوغ کامل، لاروهای بالغ از معده جدا شده، از روده ها عبور کرده و در مدفوع اسب دفع می شوند. آنها از مدفوع اسب خارج شده و در زیر سطح خاک به مدت 1 تا 2 ماه باقی می مانند. مگس بالغ در طول بهار، تابستان و پاییز ظاهر می شود.

لاروها در زبان و لثه باعث ایجاد پاکت های چرکی در دهان می شوند. همچنین نشان داده شده است که لاروهایی که در معده رشد می کنند باعث کم خونی شدید می شوند. افزایش جمعیت این لاروها در دستگاه گوارش اسب باعث اختلالات گوارشی می شود.

این اختلالات علائم متفاوتی از خفیف تا شدید که عبارتند از تحریک غشای معده، زخم معده، پریتونیت، زخم سوراخ شده، قولنج، انسداد مکانیکی معده که منجر به پارگی معده، فلج مری و تومورهای سلول سنگفرشی می باشد.

کنه ناقل بیماری لایم اسب

کنه ها حشرات انگلی هستند که می توانند بیماری هایی مانند لایم را به انسان و اسب منتقل کنند. آنها خود را به پوست اسب می چسبانند و از خون او تغذیه می کنند.

دو گروه کلی از کنه های سخت و کنه های نرم به اسب حمله می کنند.کنه ها چهارمرحله رشد: تخم، مرحله دانه یا لاروی 6پا، مرحله پوره 8پا و بالغ 8 پا دارند.

بررسی منظم و دوره ای اسب ها بخصوص در اندام های پرخطر مثل یال، دم و بین پاها به تشخیص زود هنگام و درمان کنه در این حیوان کمک می کند.

همچنین برای پیشگیری از هجوم این حشره به اسب استفاده از هربال رپلنت دافع حشرات پیشنهاد می شود.

کنه اسب
کنه اسب چگونه سلامت اسب را تهدید می کند؟

اثرات گزیدگی کنه بر اسب شامل التهاب، خارش و تورم در محل گزش، از دست دادن خون، تولید زخم هایی که ممکن است به عنوان محل تهاجم ثانویه عمل کنند، می باشد.

همچنین انسداد دهانه های بدن و فلج شدن در اثر تزریق مایعات سمی از دیگر عوارض گزیدگی کنه اسب است. کنه ها همچنین بسیاری از بیماری ها از جمله آناپلاسموز، پیروپلاسموز اسب و تولارمی را منتقل می کنند.

کنه اسب گرمسیری به عنوان کنه یک میزبان در گوش ها هجوم می آورد و یک ناقل خطرناک بابزیوز در اسب است.

کنه گوش اسپینوز نوعی کنه نرم است که به گوش ها نیز حمله می کند و فقط به صورت لارو و پوره مرحله دوم تغذیه می کند. هر دو کنه می توانند آسیب شدیدی به گوش و گوش داخلی وارد کنند.

خطرات حشرات ریزپرواز گزنده

حشرات گزنده که بسیار ریز هستند و به عنوان حشرات ریز پروازدشناخته می شوند که می‌توانند باعث ناراحتی قابل توجهی برای اسب‌ها شوند.

نیش آنها می تواند منجر به خارش شدید و واکنش های آلرژیک شود.

حشرات گزنده در هنگام سحر و غروب بیشتر فعال هستند.

با استفاده از مواد دافع حشرات هربال رپلنت و استفاده از پنکه یا صفحه نمایش در انبار، از اسب ها در برابر این حشرات می توان محافظت نمود.

شپش اسب چه خطری برای اسب دارد؟

شپش اسب انگل خارجی است که پوست اسب را آلوده می کند و باعث خارش و ریزش مو می شود.

این حشرات از طریق تماس مستقیم با اسب ها یا تجهیزات آلوده منتقل می شوند.

نظافت منظم، استفاده از تجهیزات ضدعفونی کننده و همچنین استفاده از هربال رپلنت بعنوان دافع حشرات از اسب می توانندبه جلوگیری از گسترش و از بین بردن این حشرات موذی کمک کند.

شپش اسب
چگونه می توان از اسبها در برابر حشرات محافظت کرد؟

پرورش دهندگان اسب برای محافظت از سلامت این حیوان به شناخت از حشرات و آفات مزاحم و بیماری زا نیاز دارند

با آشنایی با آفات رایج مانند مگس ها، پشه ها، کنه ها، مگس گزنده، مگس های ریز و شپش، و همچنین محصولات ضدعفونی کننده هربال رپلنت می توانید کارهای لازم را برای محافظت از اسب خود انجام دهید.

هربال رپلنت دفع کننده ارگانیک حشرات موذی از اسب

هربال رپلنت محصولی کاملا گیاهی متشکل از مواد موثره موجود در اسانس نعنا فلفلی و مورد میباشد.

این محصول اثرات دورکنندگی حشرات مزاحم با ماندگاری بالا بدون عوارض جانبی دارد.

استفاده از مواد دافع حشرات هربال رپلنت، مدیریت صحیح کود، نظافت منظم و حفظ محیطی تمیز می تواند کمک زیادی به محافظت از اسب در برابر حشرات نگران کننده کند.

تشخیص زودهنگام و اقدام سریع برای جلوگیری از مسائل و بیماری های مرتبط با حشرات برای سلامت اسب ضروری است.