سنبل الطیب، حیوانات خانگی و بویژه گربه ها این گیاه را بسیار دوست دارند.

گیاه مورد علاقه حیوانات خانگی و گربه ها

سنبل الطیب یا علف گربه‌ای ( Valeriana officinalis) دارای گل‌های کوچک با بویی شیرین و برگهای ریز است.
اما آنچه که یک گربه و حیوانات خانگی را سرحال می‌کند برگ‌ها یا خود گل نیست بلکه ریشه گیاه است.
مانند کت نیپ، بو کردن ریشه سنبل الطیب گربه‌ها را خوشحال و مجنون می‌کند اما کسی علت آن را دقیقا نمی‌داند.
حیوانات خانگی وسنبل

ریشه سنبل الطیب بی خطر است؟!

 

ریشه سنبل الطیب برای گربه و حیوانات خانگی بی‌خطر است. اما برای سلامت حیوانات خانگی، رعایت اعتدال مهم است.

تأثیر سنبل الطیب بر گربه و حیوانات خانگی به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است، بنابراین همیشه آن را با رعایت اعتدال استفاده کنید.  نه افراط و نه تفریط! تا زمانیکه از آن استفاده خارجی می‌کنید (مثلا اجازه نمی‌دهید گربه و حیوانات خانگی صورتش را به آن بمالد) سنبل الطیب بی ضرر است.

از این گیاه مانند کت نیپ، به طور گسترده به عنوان محرک برای گربه و حیوانات خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

در مکان هایی مانند روسیه و ایران، به آن “علف گربه” نیز گفته می‌شود. این گیاه بر روی تمام گربه‌ها تاثیر ندارد و قدرت اثرگذاری آن بر هر گربه‌ای متفاوت است.

کمی از ریشه سنبل الطیب در اسباب بازی گربه و حیوانات خانگی خود قرار دهید یا فقط بطری را باز کنید و به او اجازه دهید بو کند.

فواید دارویی سنبل الطیب

طبق تحقیقات اثرات سنبل الطیب به گربه و حیوانات خانگی محدود نمی شود.

بر خلاف کت نیپ، که فقط بر روی گربه و حیوانات خانگی تاثیر دارد، سنبل الطیب بر روی دیگر حیوانات، از جمله سگ ها، موش ها و به طرز عجیبی، کرم های خاکی موثر است.

سنبل الطیب یکی از رایج ترین داروهای گیاهی است. سنبل الطیب معمولا برای درمان بی‌خوابی و اضطراب استفاده می شود. تقریبا تمام داروهای گیاهی برای مسائل مربوط به خواب از سنبل الطیب ها استفاده می کنند، اما فواید آن به همین چیزها ختم نمی‌شود.

در حال حاضر این گیاه به عنوان یک جایگزین بالقوه برای مبارزه با افسردگی مورد مطالعه است زیرا در افراد مصرف کننده افکار خودکشی ایجاد نمی کند. حتی احتمال می‌رود که این گیاه برای درمان صرع و PMS (سندرم پیش از قاعدگی) مفید باشد.

این گیاه برای قرن ها برای اهداف مختلف مورد استفاده انسان بوده است. در طول تاریخ، سنبل الطیب برای طیف وسیعی از بیماری‌ها، از جمله تپش قلب، مشکلات گوارشی، اضطراب و حتی عفونت های دستگاه ادراری مورد استفاده قرار گرفته است.

در قرون وسطی، سنبل الطیب به عنوان عطر مورد استفاده قرار می‌گرفته است البته احتمالا از گلها ساخته می‌شده است و نه ریشه. سربازان جنگ جهانی دوم از آن برای مبارزه با شوک انفجار استفاده می کردند.

امروزه سنبل‌الطیب به عنوان یک تسهیل کننده خواب برای انسان‌ها مورد استفاده قرار می گیرد .

حیوانات خانگی
حیوانات خانگی
سنبل‌الطیب ممکن است مزایای سلامتی امیدوار کننده‌ای برای گربه و حیوانات خانگی داشته باشد.
 سنبل‌الطیب به عنوان درمان طبیعی برای بیماری‌های گربه و حیوانات خانگی مختلف معرفی شده است.
در برخی آزمایش های انجام شده بر روی گربه ها، آن دسته از گربه‌هایی که عصاره ریشه سنبل‌الطیب به آن‌ها تزریق شد،به طور قابل توجهی آرام تر و کم تهاجمی بودند. هم چنین ضربان قلب و فشار خون آنها کاهش یافته بود.
با بهره از این اثرات، سنبل‌الطیب می‌تواند جایگزین مناسبی برای داروهای دیگر برای آرام یا مهار کردن گربه‌ها باشد.
این گیاه همچنین می‌تواند دردهای گوارشی را در گربه و حیوانات خانگی کاهش دهد. اما برای استفاده از این گیاه دارویی به منظور رفع دردهای گوارشی گربه های خانگی با دامپزشک مشورت کنید.
هرچه قدر تاکید کنیم باز هم کم است : “هرگز خودتان حیوان خانگی‌تان را سرخود درمان نکنید و برایش دارو تجویز نکنید!”
گربه و حیوانات خانگی به دلایل مختلف به کت نیپ و سنبل‌الطیب واکنش نشان می دهند.
گربه و حیوانات خانگی به علت وجود یک ترکیب شیمیایی به نام نپتالاکتون به کت نیپ علاقه شدیدی دارند.
در ریشه سنبل الطیب، ترکیبی که به احتمال زیاد برایشان جذاب است آکتینیدین  و یا ممکن است چیز دیگری به نام والریک اسید باشد. مطالعات نشان می‌دهد که والریک اسید مانند فرومون در گربه و حیوانات خانگی عمل می کند، همین امر می‌تواند دلیل آنکه برخی از گربه و حیوانات خانگیها به آن واکنش نشان می دهند و برخی دیگر نه را توجیه کند.
همچنین بوی ریشه سنبل الطیب به خاطر وجود والریک اسید در آن است.

تحقیقات نشان می دهد که این ریشه و گیاه خوشمزه و ریشه زمینی از پتانسیل دارویی زیادی برخوردار است. همچنین برای استفاده خارجی برای گربه و حیوانات خانگی شما بی‌خطر است.
سنبل الطیب برای گربه و حیوانات خانگی
شاید برایتان جالب باشد بدانید که گربه و حیوانات خانگی از علف گیاه خوششان می آید و تمایل دارند تا گیاه را به خود بمالند، بلیسند و یا بو کنند. با این کار انرژی می ‌گیرند و سرحال می‌ شوند، یک نوع سرمستی خاصی برای آن ها به وجود می ‌آورد، این گیاه سنبل الطیب نام دارد و خواص زیادی برای حیوان خانگی شما دارد. اگر این گیاه را در کنار گربه و حیوانات خانگی خود بگذارید متوجه تغییر خاص او خواهید شد.
اگر می خواهید گربه و حیوانات خانگیخود را خوشحال کنید، این گیاه را برای او تهیه کنید و در کنارش بگذارید. این گیاه از خانواده نعناع است که ارتفاع آن 50 تا 150 سانتیمتر است و ریشه کوتاهی دارد. هم چنین باید افزود که این گیاه دارای برگ هایی مانند به شکل قلب و یا دندان دار می باشند و گل های کوچک سفید به همراه لکه های بنفش دارند. عطر این گیاه مانند گیاه نعنا می باشد اما بسیار ضعیف و خفیف تر است، مواد تشکیل‌ دهنده این گیاه جذاب روغنی به نام نپتالاکتون است که در برگ آن یافت می شود.

تاثیر بر روی نژاد های مختلف
جالب است که بدانید این علف تقریباً بر روی 50 درصد از گربه و حیوانات خانگی با هر نژادی که باشند اثر می ‌گذارد و در مقابل بر روی 50 درصد از نژاد گربه و حیوانات خانگی دیگر اثر نمی ‌گذارد و حتی آن ها هیچ علاقه ای به این گیاه ندارند. هم چنین افزود که گیاه سنبل الطیب بر روی بچه گربه و حیوانات خانگیهای کمتر از 12 هفته نیز تاثیری ندارد. سوالی که برای برخی از افراد به وجود می ‌آید این است که چرا این علف بر روی گربه و حیوانات خانگیها اثر می‌ گذارد؟ محققان در این باره بیان کردند که به احتمال زیاد دلیل آن ژنتیک است که این گیاه بر روی برخی از نژاد های گربه و حیوانات خانگیاثر می ‌گذارد.

عوارض سنبل الطیب برای گربه
برخی از صاحبان گربه و حیوانات خانگیبیان کردند زمانی که گربه و حیوانات خانگی آن ها این گیاه را به خود می مالند و یا می لیسند، انرژی او زیاد شده و اثرات توهم زا در آن ها به وجود آمده است. البته این تغییرات مدت زمان کوتاهی است و بعد از آن گربه و حیوانات خانگیبه حالت عادی خود بر می ‌گردد. در مورد مضرات سنبل الطیب برای گربه و حیوانات خانگی باید بگوییم که عوارض آن چنانی این گیاه برای گربه و حیوانات خانگیندارد و فقط اگر مقدار زیادی از این گیاه را به گربه و حیوانات خانگی خود بدهید باعث اسهال و استفراغ در حیوان خواهد شد، البته بعد از مدتی گربه و حیوانات خانگی به حالت طبیعی خود بر می گردد.

اسپری سنبل الطیب برای گربه
از آن جایی که این گیاه فواید بسیار زیادی برای دوستان پشمالوی شما دارد، برخی از کمپانی های محصولات حیوانات خانگی اسپری سنبل الطیب را برای نشاط گربه و حیوانات خانگی تولید و روانه بازار کردند. در مورد این اسپری باید گفت که خواص زیادی دارد، مانند به نشاط و تحرک گربه و حیوانات خانگیکمک می کند، مناسب برای جذب وسایل آموزشی می باشد، کمک به دفع گلوله مویی می کند و هم چنین برای بهبود عملکرد سیستم گوارش حیوان نیز مفید می باشد. برای تهیه این محصول کافیست به فروشگاه اینترنتی هپی پت مراجعه کنید و محصول مورد نظر خود را ثبت و درب منزل تحویل بگیرید.

حیوانات خانگی

چگونه از سنبل الطیب برای گربه و حیوانات خانگی استفاده کنیم؟
در ابتدا باید بگوییم که این گیاه را می توانید از گیاه فروشی های اطراف منزلتان تهیه کنید و یا حتی دانه آن را بخرید و خودتان در گلدان بکارید تا حیوان آن را بو کند. هم چنین می توانید اسپری آن را تهیه کنید. در مورد چگونگی استفاده از آن می توان گفت که این گیاه را می توانید خشک کنید و یا اسپری کنید و بر روی اسباب بازی گربه و حیوانات خانگیبریزید یا بر روی بالشت او بریزید و یا از روغن آن برای پت استفاده کنید.

سنبل الطيب علف گربه
علف این گیاه غیر سمی است و هم چنین اعتیاد آور نیز نمی باشد و برای خوردن آن مشکلی وجود ندارد. باید افزود که خوردن سنبل الطيب براي گربه و حیوانات خانگی به تنهایی در او واکنشی را به وجود نمی ‌آورد، بلکه بوی آن باعث به وجود آمدن واکنش در این حیوانات پشمالو می‌ شود. به این گونه می ‌توان گفت که اگر دوست پشمالوی شما این گیاه را بخورد سنبل الطيب در بدن او نقش داروی آرام‌ بخش را ایفا خواهد کرد و اگر بو کند این گیاه باعث نشاط و توهم در او خواهد شد.

فواید سنبل الطیب برای گربه
استفاده از این گیاه توسط گربه و حیوانات خانگی ها فواید و تاثیرات مختلفی دارد که برخی از آن ها عبارتند از: غلت زدن در اطراف کف اتاق، شور و هیجان، رفتار سرمستی یا حالت های مستی، فعالیت بیش از حد، حالت آرامش بخشی و خواب، شادی و وجد، سرازیز شدن آب دهان، لبخند زدن، بازیگوشی است. هم چنین در مورد اثرات منفی آن می توان گفت که در برخی از گربه و حیوانات خانگی نشانه هایی مانند پرخاشگری به وجود می آید و هم چنین باعث می شود تا گربه و حیوانات خانگی بیشتر از حد معمول میو میو کند.

ترکیبات سنبل الطیب برای گربه

همان طور که بیان کردیم این گیاه در خانواده نعناع قرار دارد و از ترکیبات شیمیایی آن می ‌توان به نپتالاکتون اشاره کرد که گربه و حیوانات خانگی به آن علاقه زیادی دارد. تحقیقات نشان داده است که ریشه سنبل الطیب خوشمزه است و ریشه زمینی آن پتانسیل دارویی زیادی دارد، هم چنین استفاده خارجی برای گربه و حیوانات خانگی بی ضرر و بدون خطر می باشد.
سنبل الطیب یا علف گربه و حیوانات خانگی نام علمی Valeriana officinalis گیاهی است که بوته ای استوار و چندساله دارد و در اروپا و بخش‌هایی از آسیا می‌روید. دارای ریشه‌ای کوتاه و بوته‌ای با ارتفاع بین ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر می‌باشد.
ریشهٔ این گیاه در طب سنتی ایران دارای ارزش دارویی است و از آن به عنوان آرام‌بخش اعصاب، خواب آور، ضد تشنج، درمان افسردگی، هضم‌کننده غذا و ضد دل‌پیچه استفاده می‌شود.
نام علف گربه و حیوانات خانگی برای این گیاه ناشی از ویژگی آن است که گربه‌ها را به خود جذب می‌کند و نوعی اثر روان گردان در آن‌ها دارد. این خاصیت به دلیل وجود آکتینیدین در عصارهٔ این گیاه است که به فرومون‌های بدن گربه‌ها شباهت دارد. این گیاه اثر مشابهی نیز بر روی موشهای صحرایی دارد. سنبل الطیب گیاهی است علفی و چند ساله که ساقه آن به‌طور عمودی تا ارتفاع دو متر بالا می‌رود. این گیاه به صورت وحشی در جنگل‌های کم درخت، در حاشیه جویبارها و گودال‌ها در بیشتر مناطق آسیا و ایران می‌روید.
سنبل الطیب دارای بویی مطبوع است و گربه و حیوانات خانگی بوی این گیاه را از فواصل دور تشخیص داده به طرف آن می‌رود و در اطراف آن به جست و خیز می‌پردازد و از بوی آن مست می‌شود. گل‌های سنبل الطیب رنگ سفید یا صورتی دارد و به صورت خوشه‌ای است.
قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن است و معمولاً از ریشه گیاهی که بیش از سه سال عمر دارد استفاده می‌شود. سنبل الطیب پس از خشک شدن برنگ قهوه‌ای در می‌آید. طعم آن تلخ ولی خوشبو و معطر است. عطر آن پس از خشک شدن بیشتر می‌شود.

حیوانات خانگی