تیره کندر Bur sereaceae
مقل Commiphora myrrha(Nees)Engl. C.molmol Engl C.abyssinia Berg Engl.
گیاه درختانی کوچک، غالبأ خاردار، دارای برگ هایی متناوب و مرکب با ۱ تا ۳ برگچه یا مرکب تک شن‌های گل ها کوچک، دوگانه و نر و ماده، دارای کاسه ای لوله مانند یا کوزه‌ای شکل، بادوام و پایا با ۴ دندانه است. گلبرگ ها ۴ عدد، تقریبا ایستاده، خطی پهن و دراز، پرچم‌ها۸ عدد و آزادند در حاشیه دیسک پیاله‌ای شکل نهنج قرار می‌گیرند تخمدان بدون پایه، شامل ۲ یا ۳خانه و هر خانه محتوی دو تخمک است میوه شفت و تخم مرغی است.مهمترین مولکول مؤثره دارویی، استروییدها، ترپنوئید و گم رزین است. خواص درمانی ضد عفونی کننده، قابض و بادشکن است.
در استعمال داخلی  به مقدار دو میلی لیتر سه بار در روز تجویز می‌گردد پزشکان گذشته کندر را به صورت خوراکی در درمان سرما خوردگی، آفت دهان و نارحتی‌های تنفسی سوء هاضمه در بیماری کلروز بند آمدن عادت ماهیانه، یبوست و اسهال و در استعال خارجی جهت عفونی و التیام زخم‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است در دوران حاملگی و شیردهی نباید تجویز نمود.

کندر با خواص دارویی اعجاب انگیز

کندر .Boswella carterii Bird
گیاه درختانی کوچک، غالبا خاردار، دارای برگ هایی متناوب و مرکب با ۱ تا ۳ برگچه یا مرکب تک شانه‌ای است. گل ها کوچک، دو گانه و نر و ماده، دارای کاسه‌ای لوله مانند یا کوزه ای شکل، بادوام و پایا با ۴ دندانه است گلبرگ‌ ها ۴ عدد، تقریبا ایستاده، خطی پهن و دراز، پرچم‌ها ۸ عدد و آزادند درحاشیه دیسک پیاله‌ای شکل نهنج قرار می‌گیرند تخمدان بدون پایه، شامل ۲ یا ۳ خانه و هر خانه محتوی دو تخمک است میوه شفت و تخم مرغی است.
قسمت مورد استفاده کندر ، رزین و برگ است مهمترین مولکول مؤثره دارویی، صمغ و رزین و روغن فرار است. پارس ایمن دارو انواع داروهای گیاهی دام و طیور و مکمل های غذایی دام ها و آبزیان  و… را جهت درمان و رفع مشکلات دام و طیور شماتولید می‌کند.
خواص درمانی، آروماتیک، مدر، قاعده آور، اشتها آور و تقویت کننده حافظه است ولی امروزه به صورت خوراکی جهت تقویت هوش و ناراحتی های چشم و دستگاه تنفس و جلوگیری از خونریزی توصیه می‌شود.
مقدار مصرف یک گرم کندر به صورت دم کرده، پزشکان گذشته کندر را از نظر درمانی در استعمال خارجی به صورت بخور در بیماری‌های دستگاه تنفس و در موارد فلج و دردهای روماتیسمی مورد استفاده قرار می‌دادند.

کندر با خواص دارویی اعجاب انگیز

تیره اسفند (قیچ) Zygophyllaceae

اسفند .Peganum harmala L
گیاهی است چند ساله و قوی، به ارتفاع ۱۰۰ سانتی متر و میوه کپسول به قطر ۳میلی متر، برگ ها چند بخشی و نامنظم، با گوشوارک‌های بسیار کوچک، پوشیده از تارهای ابریشمی هستنند. گلها نسبتا بزرگ و سفید رنگ هستند و نسبت به برگ ها به طور متقابل قرار می‌گیرند. کاسه پایا، شامل ۵ تقسیم و جام شامل ۵ گل برگ با پرآذین بر هم نهاده است. پرچم‌ها۱۲ تا ۱۵ عدد، تخمدان کروی شامل ۳تا۴ خانه و خامه سه پهلو است.دانه و تمام گیاه اقدام مورد استفاده است مهمترین مولکول مؤثره دارویی، هارمالین، پگایین، هارمین و ایزوپگانین است.
خواص درمانی، مدر، معرق، شیر افزا و اخیرا خواص ضد سرطانی آن نشان داده شده است از این گیاه به عنوان چاشنی غذا استفاده می‌شود.
در طب سنتی اسفند خواب آور، معرق، ضد کرم، قاعده آور، ضد نفخ و آرامش بخش استفاده می‌شده است از پودر این گیاه به مقدار دو گرم به صورت دم کرده استفاده شود. این گیاه سمی است و باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

خارخاسک .Tribulus terrestris L
گیاهانی یک ساله، با انشعابات گسترده بر سطح خاک، برگ ها مرکب، زوج شانه ای و غالبا متقابل‌اند. گل ها زرد رنگ، کوچک، منفرد، دارای ۵ کاسبرگ و ۵ گل برگ و ۱۰ پرچم هستند ۵ عدد آن‌ها به پایین دیسک چسبیده‌اند ۵ تا دیگر متناوب با گلبرگ ها و از سایرین کوتاه‌تر و در قاعده دارای یک غده کوچک است میوه به شکل مجموعه ای قاب دار (شیزو کارپ) است.
تمام گیاه اندام مورد استفاده است مهم‌ترین مولکول مؤثره دارویی، آلكالوئيد، روغن ثابت و ساپونین است خواص درمانی مدر، درمان کننده سوزش های اداری و دفع سنگ کلیه است.مقدار مصرف سه گرم به صورت دم کرده استفاده شود اطبای قدیم به عنوان مدر مسکن دردهای مثانه و جهت دفع سنگ‌های مثانه و کلیه و رفع دردهای قولنجی استفاده شده است.

برای مطالعه مقالات بیشتر درباره گیاهان دارویی کلیک کنید.