تیره بنفشه Violaceae
بنفشه ها گیاهان علفی، با برگ های طوقه‌ای، جام گل به واسطه داشتن، مهمیز در زیر گل برگ قدامی نامنظم است میوه این گیاهان کپسول است.

بنفشه معطر .Viola odorata L
گیاهی است علفی و به علت داشتن بن ریزومی و ریشه همیشگی پایا هستند پهنک برگ ها قلبی شکل، گل ها منفرد و به دلیل داشتن مهمیز در زیر گل برگ قدامی نامنظم، کاسبرگ ها ۵ تایی، جام ۵ تایی و نافه، پرچم ها به صورت پنج تایی و مادگی سه برچه‌ای، میوه کپسول است.
قسمت مورد استفاده آن تمام گیاه به خصوص گل و ریزوم است مهم‌ترین مواد مؤثره دارویی گیاه موسیلاژ، ساپونین، صمغ، ويولين، ترکیبات اتری و مواد رنگی است خواص دارویی آن مسهل، مدر، نرم کننده، آرام بخش و در استعمال خارجی جهت سوختگی‌ها استفاده می‌شود کلیه اندام‌های گیاه جهت دفع سنگ‌های مجاری اداری مفید می‌باشند.
مقدار مصرف هشت گرم به صورت دم کرده است اطبای قدیم در درمان برونشیت‌های حاد، گلو درد، بیماری‌های سینه التهاب دستگاه گوارش کلیه و مثانه و در موارد مخملک وسرخک استفاده می‌نموده‌اند.

بنفشه چگونه می‌تواند در درمان بیماری‌ها موثرباشد

بنفشه سه رنگ Viola tricolor L
بنفشه گیاهی است علفی و به علت داشتن بن ریزومی و ریشه همیشگی پایا هستند پهنک برگ ها قلبی شکل، گل ها منفرد و به دلیل داشتن مهمیز در زیر گل برگ قدامی نامنظم، میوه کپسول همراه آن کاسبرگ‌ ها وجود دارند. کاسبرگ ها ۴تایی، جام ۴ تایی، پرچم ها ۵ تایی، مادگی ۳ برچه و میوه کپسول است. فرم‌های اصلاح شده این گونه امروزه در بیشتر نقاط ایران در باغچه‌ها کاشته می‌شود.
کلیه اندام‌های گیاه و مخصوصا سرشاخه های گل دار آن دارای خواص دارویی هستند و مهم‌ترین مولکول مؤثره دارویی موجود در آن ویولا کریست، ساپونین، مواد رنگی، پکتین، سالیسیلات دومیل، تانن و قند است نرم کننده، ملین، و در درمان روماتیسم از مهمترین خواص دارویی این گیاه به شمار می‌آیند.پارس ایمن دارو انواع داروهای گیاهی دام و طیور و مکمل های غذایی دام ها و آبزیان  و… را جهت درمان و رفع مشکلات دام و طیور شما تولید می‌کند.
مقدار مصرف هفت گرم به صورت دم کرده است اطبای قدیم از گل این گیاه معرق و خلط آور، گیاه کامل مدر ملین مقوی ضد التهاب مخاط دستگاه تنفسی ناراحتی‌های قلبی و دستگاه ادراری و در استعمال خارجی برای رفع جوش‌های صورت و بیماری‌های جلدی دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفته است .

بنفشه چگونه می‌تواند در درمان بیماری‌ها موثرباشد

 تیره گز Tamaricaceae

گیاهانی درختی، با برگ های فلسی شکل، اغلب این گیاهان در مناطق بیابانی وجود دارند.

گز Tamarix gallica L.=Tamarix mannifera Ehrenbg.is
گیاهی درخچه‌ای، دارای برگ های کوچک و فلس متند، برگک‌ها نرم و ظریف، درازتر از گل، پرچم‌ها روی دیسک آزاد، مادگی دارای سه خامه و میوه کپسول است گرده افشانی در این گیاه به وسیله حشرات انجام می‌شود. کاسبرگ‌ها۵ تایی، جام ۵ تایی، نافه گل از ۱۰ پرچم تشکیل و مادگی به صورت ۳ بر چه‌ای است.
اندام های مورد استفاده آن ریشه، ساقه و برگ هستند مهم‌ترین مولکول مؤثره دارویی موجود در آن تانن، اسید گالیک، مواد رنگی، متیل کریستول و سولفات سدیم است خواص درمانی قابض، مدر و ضد اسهال است.
مقدار مصرف ده گرم جوشانده ملایم است در مصارف پزشکی قدیم به عنوان قابض اشتها آور مقوی بند آورنده خون و در استعمال خارجی جهت سوختگی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

راسته گوتیفرال Guttifer ales
از این راسته به بررسی گونه های دارویی تیرههای گل راعی و چای می پردازیم.

تیره گل راعیHypericaceae
از این تیره به بررسی گونه دارویی علف راعی می‌پردازیم.

گل راعی، هوفارقون .Hypericum perforatum L
گیاهی علفی، یا در پایه چوبی، انشعابات ساقه دوتایی، گرزنه مانند، برگ‌ها ساده که به طور متناوب قرار دارند گل آذین به صورت دیهیم است کاسبرگ‌ها ۵ تایی، جام ۵ تایی و پرچم فراوان و مادگی سه بر‌چه‌ای است میوه در این گیاه کپسول است.
اندام مورد استفاده سرشاخه‌های گل دار است مهم‌ترین مولکول مؤثره دارویی موجود در آن روغن فرار، بنزآلدهید، پکتین، نیکوتینامید، کولین هایپریسین و فلاونوئید است خواص درمانی آن مسکن ضد افسردگی ضدعفونی کننده مجاری ادراری، قابض و مدر است.
مقدار چهار گرم به صورت دم کرده است اطبای قدیم به عنوان نیرو دهنده، هضم کننده، صفرا بر، مسکن، قابض، ضد میگرن، قولنج های کبدی و ضد کرم و همچنین صفرا بر، مسکن، قابض، ضد میگرن، قولنج های کبدی و ضد کرم و همچنین در استعمال خارجی به عنوان ضدعفونی کننده زخمها استفاده میکردند.

تیره چای Theaceae

از این تیره به بررسی گونه دارویی چای می‌پردازیم.

چای Camellia sinensis (L.)Ktze.-Thea sinensis L.
چای درختچه‌ای کوچک، پهنک برگ واژ تخم مرغی با حاشیه دندانه دار، دم برگ بسیار کوتاه، گل ها منفرد و یا به صورت دو یا سه تایی، گل آذین به صورت دیهیم است. کاسبرگ‌ها پنج تایی، جام پنج تایی، پرچم فراوان و مادگی سه برچه‌ای، و میوه کپسول دارد.
برگ مهم‌ترین اندام مورد استفاده است که دارای برخی آلكالوئيدها مانند تئين، کافئین، تی بلئین، گزانتین، روغن فرار، آدنین، املاح معدنی، موم و رزین هستند محرک سیستم عصبی مرکزی، قابض و مدر از مهم‌ترین خواص درمانی این گیاه است.
مقدار مصرف شش گرم به صورت دم کرده اطبای گذشته از برگ این گیاه به صورت خوراکی به عنوان معرق و مدر به صورت موضعی در تسکین درد بواسیر مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

برای مطالعه مقالات بیشتر درباره گیاهان دارویی کلیک کنید.

بنفشه چگونه می‌تواند در درمان بیماری‌ها موثرباشد