پاکسازی کبد، اگر در هضم غذا دچار مشکل شده‌اید، نفخ می‌کنید، حالت تهوع دارید و غیره احتمال دارد کبدتان به مشکل برخورده باشد شما می‌توانید با خوردن چند گیاه ساده، کبد خود را پاک کنید. سالی یکبار با توجه به آلودگی‌هایی که در اطرافمان هست، باید کبد را پاکیزه کرد. غذا‌های سنگین و مواد غذایی که رطوبت بدن را زیاد می‌کنند کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهند معمولاً با سردرد، سوء هاضمه، نفخ شکم، افزایش وزن، لکه‌های کبدی، سوزش سردل و مشکلات کیسه صفرا همراه است. همچنین غذا‌های سنگین و مواد غذایی که رطوبت بدن را زیاد می‌کنند کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
کبد به عنوان بزرگترین غده در بدن شناخته شده است که در فعالیت های مهمی نظیر سوخت و ساز بدن و گوارش نقش اساسی دارد.
یکی دیگر از کارهای مهم کبد، به دام انداختن سموم و تصفیه آن ها با تبدیل مواد مضر به مواد بی ضرر است. وقتی کبد دچار سموم می‌شود، چرخه ی طبیعی آن کند می‌شود.
به طور کلی کبد اولین ارگان دفاعی در برابر سموم است که مانند فیلتر عمل می کند. در کل منظور از پاکسازی کبد خلاص شدن از شر همه چربی ها، اندوخته های کلسترول، سنگ های مثانه، سموم، بقایای داروها، مواد زائد ذخیره در بدن است.

پاکسازی کبد به کمک گیاهان

گیاهان موثر در پاکسازی کبد

خواص آرتیشو (کنگرفرنگی)
آرتیشو یا همان کنگرفرنگی باعث تحریک ترشح صفرا می‌شود و به دفع توکسین‌ها یا سموم انباشته شده در کبد کمک می‌کند. ماده موثر موجود در آرتیشو مانع انباشته شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌شود. عصاره این گیاه، ذخایر چربی در کبد و سایر بافت‌ها را کاهش می‌دهد و با مهار آنزیم «هیدروکسی متیل گلوتاریل کوآنزیم آ. ردوکتاز» موجب کاهش کلسترول در بدن می‌شود. این گیاه به شکل دمنوش و در ۴۵ روز باید استفاده شود تا از این طریق بتواند آنزیم‌های کبدی را تنظیم کند.
برای پاکسازی کبد با آرتیشو باید ۱۰ تا ۲۰ برگ آرتیشو را در نیم تا یک لیتر آب به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید و پس از هر وعده غذایی از این محلول میل کنید.

چای زردچوبه
چای زردچوبه، یکی از مهمترین روش‌های سم زدایی از کبد است. این ماده، کیسه صفرا را تحریک می‌کند و سبب تولید صفرا می‌شود. کبد از مایع صفرا برای سم زدایی استفاده می‌کند.
طرز تهیه چای زردچوبه
چهار پیمانه آب را بجوشانید، سپس یک قاشق مرباخوری پودر زردچوبه و یک قاشق مرباخوری پودر زنجبیل را به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه روی شعله کم بجوشد. چای آماده شده را از صافی رد و با کمی عسل و لیموترش میل کنید.‌می‌توان روزانه سه بار چای زردچوبه را مصرف کرد.

پاکسازی کبد به کمک گیاهان

پاکسازی کبد با کاسنی و شاه‌تره
برای درمان بیماری‌های کبدی باید سه استکان عرق کاسنی را با سه استکان عرق شاه‌تره مخلوط و قبل از هر وعده غذایی یک استکان میل کنید.

سم‌زدایی و پاکسازی کبد با مخلوط آبلیمو و روغن زیتون
مصرف یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به همراه یک قاشق غذاخوری آب لیمو قبل از صبحانه به پاکسازی کبد کمک چشمگیری می‌کند.

معجونی برای پاکسازی کبد
برای تهیه این نوشیدنی طبیعی باید یک عدد چغندر متوسط را با یک عدد هویج و یک عدد سیب خام داخل میکسر کاملاً مخلوط کنید و در انتها یک لیوان آب به آن بیفزایید.
این نوشیدنی را نیم ساعت قبل از صبحانه میل کنید. برای تصفیه و پاکسازی کبد باید ۵ روز، روزانه یک لیوان از این نوشیدنی میل سپس ۱۰ روز مصرف آن را قطع و دوباره شروع کنید.

افشره‌ی خوراکی نعنا
حالت تهوع، مشکلات کلیوی و حتی اختلالات جنسی و غیره می‌تواند ناشی از اشباع شدن کبد باشد. زمانی که ضایعات زیادی در کبد تجمع کرده باشد علائم زیادی را نشان می‌دهد. برای کمک به تمیز شدن و عملکرد خوب کبد می‌توانید از افشره‌ی خوراکی نعنا استفاده کنید.
روش تهیه
دو قطره افشره‌ی خوراکی نعنا فلفلی را در یک قاشق چای‌خوری عسل بچکانید و در دهان بگذارید. همچنین می‌توانید یک قطره افشره‌ی خوراکی رزماری، یک قطره افشره‌ی خوراکی نعنا و یک قطره افشره‌ی خوراکی ترخون را با هم مخلوط کرده و روزانه دو مرتبه کبدتان را خلاف عقربه‌های ساعت ماساژ دهید.

پاک‌سازی کبد با ریشه‌ی گیاه قاصدک
برای تمیز کردن کبد یک دوره‌ی درمانی با گیاه قاصدک را در پیش بگیرید. گیاه قاصدک ترشح صفرا را تحریک کرده و مواد زائد را از بدن دفع می‌کند. مواد زائدی که در کبد انباشته می‌شوند اجازه نمی‌دهند که توکسین های خون تصفیه و چربی‌ها هضم شوند.
روش تهیه
برای هر 150 میلی‌لیتر آب جوش یک تا چهار گرم ریشه‌ی خشک گیاه قاصدک لازم دارید. این گیاه را دم کنید و روزانه سه تا چهار مرتبه میل کنید.

چغندر
چغندر با تمیز کردن خون به افزایش و بهبود اکسیژن رسانی در بافت ها کمک می کند . در نتیجه می تواند مواد زائد سمی را تجزیه و سریع دفع کند . در تولید صفرا اثر گذاشته و فعالیت آنزیمی را تقویت می کند . چغندر همچنین حاوی فیبر و ویتامین C ، دو ماده ی پاک کننده ی طبیعی دستگاه گوارش است .

عصاره‌ی گیاه خار مریم
نارسایی کبدی، سنگ صفرا، سیروز (التهاب مزمن بافت کبدی) و غیره. همه‌ی این‌ها زمانی به وجود می‌آید که کبد اشباع‌شده و پر از سم باشد. از گیاه خارمریم می‌توان برای تحریک ترشح صفرا و همچنین دفع مواد زائد انباشته‌شده در کبد استفاده کرد.
روش استفاده
2.5 گرم عصاره‌ی گیاه خارمریم را با یک چهارم لیتر آب مخلوط کنید. هر روز قبل از غذا (سه مرتبه در روز) از این عصاره میل کنید. عصاره‌ی این گیاه به صورت کپسول یا به شکل مایع در بازار وجود دارد.

سیر
سیر به دلیل دارا بودن ماده ی معدنی به نام سلنیوم به سم زدایی کبد کمک می کند . مصرف مکمل سلنیوم بدن را در برابر واکنش های اکسیداتیو محافظت می کند . همچنین به واسطه ی داشتن ترکیبات گوکردی است برای حذف و نابودی سموم، این قابلیت را دارد تا آنزیم های کبدی را فعال کند. این ریز ماده ی مقوی به تقویت سطح آنزیم آنتی اکسیدان در کبد کمک می‌کند.

آووکادو و روغن آن

آووکادو بو روغن آووکادو به تنهایی یک ماده ی فوق العاده برای پاکسازی کامل کبد است. به جز پاکسازی عروق خونی، به بدن در تولید طبیعی گلوتاتیون، ترکیبی که کبد را در امر خلاص شدن از سموم یاری میکند، کمک می کند.
فراموش نکنید اگر تمایل به استفاده از روغن آووکادو اصل و یا میوه آووکادو دارید ، باید این مصرف را را زمان بندی کنید، بدین ترتیب که برای مصرف آن زمان تعیین کرده و از مصرف مکرر و سریع آن خودداری کنید.

پاکسازی کبد به کمک گیاهان