اگر حافظه ضعیفی دارید و می‌خواهید با کمک گیاهان دارویی، حافظه و میزان هوشیاری تان را افزایش دهید پیشنهاد می‌کنیم حتماً از داروهای گیاهی که در ادامه لیست شده است، تحت نظر متخصص طب سنتی استفاده کنید. تأثیر این گیاهان دارویی برای تقویت حافظه اثبات شده است.
بسیاری از مردم، ازدست دادن حافظه را به بالا رفتن سن ربط می‌دهند اما چه آن یک فراموشی گهگاه باشد یا ازدست دادن حافظه‌ی کوتاه مدت، آن ها باید بدانند که عوامل خاصی هستند که می‌توانند باعث بروز فراموشی حتی در سنین جوانی شوند. این عوامل عبارتند از: سوء‌مصرف مواد مخدر یا دخانیات، برخی داروها، بی‌خوابی، استرس و افسردگی، کمبودهای تغذیه‌ای، آسیب به سر، سکته‌ مغزی و زوال عقل
بعضی افراد برای افزایش حافظه به دنبال بهترین قرص تقویت حافظه و تمرکز هستند و به سمت قرص‌های شیمیایی می‌روند؛ درحالی‌که از مضرات این قرص‌ها و مفید بودن داروهای گیاهی برای بهبود حافظه و عوارض بسیار کمتر آن‌ها آگاه نیستند.
داروهای گیاهی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد حتی برای کاهش استرس و اضطراب در کارهای روزانه بسیار مفید هستند؛ زیرا طبیعتِ گرمی دارند و محرک خوبی برای سلول‌های مغزی بوده و به‌طورکلی برای افزایش تمرکز، کند بودن ذهن، عملکرد ضعیف مغز، عصبانیت زودهنگام مفید هستند.

تقویت حافظه با گیاهان طبیعی

گیاهان طبیعی تقویت کننده حافظه

جینکوبیلوبا
مکمل‌های جینکوبیلوبا، یکی از محبوب‌ترین داروهای گیاهی هستند و این حتما دلیلی دارد. جینکوبیلوبا، فواید درمانی متعددی دارد که یکی از آن‌ها قابلیتش در افزایش قدرت حافظه است.
خصوصا مطالعات علمی، توانایی جینکوبیلوبا را در کمک به حافظه و تفکر افراد مبتلا به آلزایمر یا دمانس عروقی نشان داده‌اند.‌‌
این گیاه با محافظت از سلول‌های عصبی آسیب‌دیده توسط این اختلالات به بهبود یادگیری، فعالیت‌های روزانه، رفتار اجتماعی و کاهش احساس افسردگی کمک می‌کند. تست‌های آزمایشگاهی دیگری نیز نقش جینکوبیلوبا را در بهبود گردش خون در سیستم عصبی مرکزی ثابت کردند که به نوبه‌ی خود باعث عملکرد بهتر و رشد کلی مغز می‌شود.
مکانیسم اثر برگ‌های جینکوبیلوبا بخاطر وجود دو نوع ماده شیمیایی به نام فلاونوئیدها و ترپنوئیدها است که حاوی آنتی اکسیدان‌هایی برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد هستند؛ رادیکال‌های آزاد در بروز اختلالاتی مانند آلزایمر و زوال عقل نقش دارند. تحقیقاتی که تأثیر جینکوبیلوبا را در تقویت حافظه افراد مسن تایید می‌کنند نیز امیدوارکننده هستند.

جینسینگ
تست‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که چگونه جینسینگ در رفع اختلال حافظه مفید است. موش‌هایی که به آنها عصاره جینسینگ داده شده بود، پیشرفت های قابل توجهی را در آزمایش ماز آبی موریس از خود نشان دادند و مشخص شد که جینسینگ، فعالیت‌های انتقال‌دهنده‌های عصبی که باعث تقویت حافظه می شوند را افزایش می‌دهد..

تقویت حافظه با گیاهان طبیعی

رُزماری
این گیاه، فقط یک ادویه‌ی خوشبو نیست. رزماری از قدیم برای بهبود حافظه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. علم از این سنت حمایت می‌کند، چون در تست‌های آزمایشگاهی ثابت شده که رزماری دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است که رادیکال های آزاد را خنثی می کند(مانند جینکوبیلوبا).
یک تحقیق نشان می‌دهد که استفاده از رزماری در آروماتراپی (عطردرمانی) می تواند میزان کورتیزول و در نتیجه میزان اضطراب را کاهش دهد. مطالعه دیگری نیز مصرف رزماری را به همراه سایر روغن‌های ضروری برای کاهش استرس و افزایش تمرکز و قدرت حافظه در دانشجویان پرستاری تایید می‌کند.

مریم گلی
کارشناسان می‌گویند مریم گلی حاوی مواد فعالی است که باعث افزایش مواد شیمیایی می‌شود که باعث انتقال پیام‌های عصبی در داخل مغز می‌گردند.
دانشمندان دانشگاه نیوکاسل و نورثومبریا ۴۴ نفر را آزمایش کردند و به تعدادی از آنها مریم گلی و به بقیه دارونما دادند. نتایج نشان داد افرادی که به آن‌ها مریم گلی داده شده بود، در آزمون یادآوری کلمات،عملکرد بهتری داشتند. آن‌ها به فواید بالقوه‌ی مریم گلی برای بیماران مبتلا به آلزایمر نیز اشاره می‌کنند. آزمایشات نشان داده‌اند که مریم گلی باعث افزایش همان مواد شیمیایی در مغز می‌شود که با ابتلای فرد به آلزایمر کاهش می‌یابند.

رودیولا رُزا
این گیاه مدت‌هاست که به عنوان درمانی برای انواع مختلفی از بیماری‌ها به‌کار می‌رود. رودیولا علاوه بر شهرتش برای درمان و کنترل بیماری‌ها، به عنوان یکی از بهترین گیاهان برای بهبود حافظه شناخته می‌شود. برخی از مردم آن را Aaron’s rod، ریشه‌ی رُز یا ریشه‌ی طلایی می‌نامند. مطالعات علمی اخیر ادعا می‌کنند که رودیولا توانایی کاهش افسردگی و بهبود قدرت تمرکز و حافظه‌ی فرد را دارد.
برخی محققان معتقدند که این گیاه دارای ویژگی‌های آداپتوژنیک است که سیستم عصبی مرکزی بدن را تحریک می‌کند و درنتیجه به بهبود حافظه و تمرکز منجر می‌شود. یک مطالعه نشان داد که مصرف رودیولا به‌طور منظم می‌تواند توانایی‌ها ییادسپاری فرد را افزایش دهد.

باکوپا
اگر به دنبال بهترین گیاهان تقویت‌کننده‌ی حافظه هستید، آنگاه باکوپا باید حتما در لیست شما وجود داشته باشد. برای بررسی اثربخشی باکوپا در بهبود حافظه‌ی فرد و عملکرد ذهنی، مطالعات متعددی انجام شده است. اکثر نتایج نشان دادند که درواقع باکوپا توانایی ارتقاء سلامت روانی و بهبود حافظه را دارد.
در طب آیورودیک، باکوپا از زمان‌های قدیم برای بهبود یادگیری، تمرکز و حافظه مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه باکوپا به‌طور گسترده به‌عنوان درمانی برای مشکلات حافظه به‌کار می‌رود.

گوتاکولا
گوتاکولا که به «قدح مریم هندی» نیز معروف است، گیاه شگفت‌انگیزی است که نتایج بسیار خوبی را در افزایش قدرت حافظه و بهبود عملکرد مغز نشان داده است. به‌طور کلی این گیاه قدرتمند به بهبود عملکرد ذهنی فرد کمک می‌کند. در طب آیورودیک و طب چینی سنتی، گوتاکولا در جوانسازی ذهن و بدن به کار می‌رود و یک گیاه ضدپیری درنظر گرفته می‌شود.
باتوجه به مطالعات، گوتاکولا حاوی مواد خاصی است که قدرت مغز را افزایش می‌دهند و گردش خون به مغز را بهبود می‌بخشند که به بهتر شدن حافظه، تمرکز، هوش و بازه‌ی زمانی توجه منجر می‌شود.

پیچ تلگرافی
این گیاه که به‌خاطر اثرات ضداسپاسم، ضدباکتری، ضدسرطان و آرام‌بخش ‌اش معروف است، یک گیاه فوق‌العاده برای تقویت حافظه نیز می‌باشد. برگ‌ها و دانه‌های آن درواقع حاوی وینامین هستند که به عنوان یک پیش‌ماده برای ساخت وین پوکتین درنظر گرفته می‌شود.
این ماده یک رقیق‌کننده‌ی خون است که گردش خون به مغز را بهبود می‌بخشد و باعث استفاده‌ی بهتر از اکسیژن می‌شود. درواقع وین پوکتین، یکی از قوی‌ترین مواد موجود در بسیاری از محصولات دارویی برای بیماری آلزایمر و زوال عقل است.
محتوای وین پوکتین آن یک نابودکننده قدرتمند در مقابل رادیکال‌های آزاد است. این ماده شیمیایی مانع وارد شدن هرگونه آسیب‌دیدگی به رگ‌های خونی می‌شود و از این طریق باعث پیشگیری از زوال عقل و پیری می‌گردد. بعلاوه، این ماده مغز را تشویق می‌کند که مواد مغذی بیشتری را جذب نماید که عملکرد این ارگان را بطور قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

بلوبری
مطالعات علمی مُدرن نشان می‌دهند بلوبری حاوی ترکیبات قدرتمندی مانند فلاونوئیدهاست که گمان می‌رود در افزایش توانایی یادگیری، عملکردهای شناختی، درک کلامی، توانایی عددی، تصمیم گیری، توانایی استدلالی و مهم‌تر از همه حافظه موثر باشند. علاوه بر این، مصرف فلاونوئیدها به طور منظم به کُند کردن روند کاهش توانایی شناختی کمک می‌کند و در برابر امراضی مانند زوال عقل، پارکینسون و آلزایمر از مغز محافظت می‌نماید.
بلوبری به جلوگیری از کاهش عملکرد شناختی و پیشگیری از ازدست دادن حافظه که معمولا با بالا رفتن سن اتفاق می افتد، کمک می‌کند. به گفته‌ی محققان، فلاونوئیدها دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند.

تقویت حافظه با گیاهان طبیعی